Ismeretes, hogy a fékbetét a fékrendszer egyik legfontosabb része, amelynek minősége közvetlen hatással van a fékezésre. Szóval, milyen tényezők határozzák meg a fékbetétek teljesítményét? Néhány tapasztalt sofőr azt mondaná:

"Minél nagyobb a súrlódás a fékbetéteken, annál jobb a fékhatás és a teljesítmény."
De valóban igaz ez?

A súrlódási együttható meghatározása

A fékezés alapelve az, hogy a fékbetét és a féktárcsa közötti súrlódás segítségével a jármű mozgási energiáját hővé alakítsuk. Ezután csökken a jármű sebessége. A súrlódási erő egy fizikai erő, amely akkor lép fel, amikor két felület érintkezésbe lép egymással. Minél alacsonyabb a súrlódási együttható, annál kisebb a súrlódási erő. Ezt megfordítva tehát minél nagyobb a súrlódási együttható, annál nagyobb a súrlódási erő. Éppen ezért egy fékbetét súrlódási erejének sztenderd indikátora a súrlódási együttható.

Jobb a magasabb súrlódást együttható?

A fékbetétek nagyobb súrlódási együtthatója valóban jobb teljesítményt jelent? A válasz az, hogy nem. Valójában mind a túl magas, mind a túl alacsony súrlódási együttható befolyásolja a fékbetétek fékteljesítményét. Például, ha vészfékezésre van szükség, amikor a jármű nagy sebességgel halad és a fékbetétek súrlódási együtthatója túl kicsi, fékhiba lép fel vagy túl hosszúra nyúlik meg a féktávolság. Másrészről viszont a kerék blokkolása, a jármű farának kipördülése és megcsúszása a túl magas súrlódási együttható esetén következik be. Ezen kívül a fékbetétek túlságosan magas súrlódási együtthatója a jármű rázkódását és zajosságát okozhatja fékezéskor, valamint a fékbetétek és a féktárcsák élettartamát is megrövidítik.

A fékbetétek súrlódási együtthatójának stabilnak kell maradnia

A 100-350 °C üzemi hőmérséklet-tartományon belül a fékbetéteknek egy meghatározott súrlódást együtthatót kell fenntartaniuk. A súrlódási együttható fontos mutató a fékbetétek minőségének mérésénél, különösen magas hőmérsékleteken. Egyes gyenge minőségű fékbe-tétek súrlódási együtthatója drámaian lecsökken magas hőmérsékleten, ami túl hosszú féktávolságot vagy akár fékhibát is eredményezhet, ami súlyos következményekkel járhat.

Hogyan lehet biztosítani a fékbetétek súrlódás' együtthatóját?

A fékbetétek súrlódási együtthatójának stabilitásának biztosítása érdekében természetesen nagyon fontos a súrlódó anyag összetétele és felépítése. A fékbetét-gyártók számára szükséges a hőállóságnak, a zajnak és a kopásállóságnak is a tesztelése. A REMSA fékbetét gyártó a fékbetétek számára folyamatosan új súrlódó anyagok tesztelését végzi, beleértve a laboratóriumi és a közúti teszteket is.

• A fékbetétek magas nyomású vizsgálata (HPT) fontos folyamat a súrlódó anyagok optimalizálásához. A HPT egyedülálló a REMSA-nál, mivel magas hőmérsékleten, akár 650 °C-ig is perzselik, miközben egészen 10 000 Newton nagyságú nyomást fejtenek ki. Ez az összes fékbetét elengedhetetlen eljárása, ezzel biztosítható azok magas hőmérsékleti ellenállása és felületi simasága, valamint javítható a stabilitása.

• Az Alpokban zajló közúti tesztelés fontos teszt az új súrlódó anyagok számára a kutatási és fejlesztési folyamatban. A REMSA pilótái a tesztet a Grossglocknerben, a dél-osztrák Alpok legmagasabb hegyén teljesítik, átlagosan 12%-os meredekség és legfeljebb 18%-os lejtés mellett. A REMSA termékek ilyen zord környezetben is stabilan fenn tudják tartani a teljesítményüket.

• A REMSA termékek megfelelnek az európai ECE-R90 szabványnak, amely előírja, hogy a pótalkatrész és az eredeti fékbetétek közötti fékezési teljesítménytűrésnek 15%-on belül kell lennie.

Forrás: ketmolnarauto.hu, 2020-11-27 17:09